BTV Rotterdam kritisch: RTHA wil er 1.000 extra vluchten per jaar bij

12 November 2025, 17:05 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
ANP

Onlangs publiceerde Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in diverse regionale kranten en via een brief aan bewoners de toekomstplannen van het vliegveld. De luchthavenleiding spreekt over een toekomst met ‘schoner’ en ‘stiller’ vliegen. Maar als we kritisch naar de plannen én de feiten kijken, gaat achter die mooie woorden een ander verhaal schuilt.

RTHA wil blijven groeien: er komen ruim 1.000 extra vluchten per jaar bij. Na 2032 is er ruimte voor nog eens 4.000 extra vluchten. Dat betekent een stijging van 30% boven het huidige niveau. Opvallend is dat deze uitbreidingsdrang haaks staat op eerdere besluiten van omliggende gemeenten en de provincie, waar draagvlak voor groei ontbreekt.

Grotere vliegtuigen
RTHA verwacht dat de toestellen groter worden. Hiermee neemt niet alleen de capaciteit, maar ook de geluidsoverlast en uitstoot toe. RTHA suggereert dat modernere vliegtuigen ‘schoner’ zijn. Maar uit het Milieueffectrapport blijkt dat de verbetering van luchtkwaliteit ‘neutraal’ is. De beperkte vermindering van fijnstof wordt grotendeels tenietgedaan door het hogere aantal vluchten.

Op dit moment vertrekken er tussen 7 en 9 uur 's ochtends meestal zes tot acht vliegtuigen. Volgens de nieuwe plannen mogen er 's ochtends vroeg tien toestellen vertrekken. RTHA presenteert dit als een tegemoetkoming aan de zwaar gehinderde buren.

Vage beloftes over nachtrust
De luchthaven schrijft dat het aantal nachtvluchten afneemt. Eerdere afspraken over een maximum van 849 nachtvluchten per jaar zijn nooit nageleefd. Zonder harde garanties zal ook nu de nachtrust niet vanzelf verbeteren.

Volgens RTHA worden de extra slots na 2032 voor 50% gevuld met vliegtuigen die effectief volledig op SAF vliegen. De Europese verplichtingen over het gebruik van SAF laten toe dat boekhoudkundig “duurzaam” wordt getankt: SAF wordt niet in het specifieke vliegtuig getankt, maar in het Nederlandse systeem. Bepaalde SAF-brandstoffen stoten bovendien méér CO₂ uit dan gewone kerosine. Volledige vervanging van kerosine door SAF in de nabije toekomst is feitelijk uitgesloten.

Oproep tot waakzaamheid
Het is duidelijk dat de rooskleurige presentatie van RTHA geen waarheidsgetrouw beeld geeft. Achter fraaie termen als ‘stiller’ en ‘schoner’ gaat vooral een agenda van groei schuil. De BTV Rotterdam blijft zich inzetten voor echte verbetering van leef- en woonklimaat, eerlijke informatie en tegen verdere overlast in de regio.


Door: BTV Rotterdam